Research Article

Of Cattle and Men: Interspecies Encounters in Ana Paula Maia’s De Gados e Homens

Authors:

Abstract

The novel De Gados e Homens (2013) takes place in a provincial slaughterhouse situated on a polluted valley. Its author, Ana Paula Maia, depicts the interspecies encounters that take place in this context and suggests possible, albeit troubling, means of acknowledging nonhuman agency. This article examines how Maia’s novel De Gados e Homens (2014) develops a zoopoetics of the slaughterhouse through the eyes of Edgar Wilson, the slaughterer protagonist. The first section analyzes the polluted valley and the slaughterhouse, which jointly serve as the novel’s setting and offer the conditions of possibility for the interspecies encounter. The second section studies how, in that marginal and isolated environment, the slaughterhouse worker’s ethical encounter with the cow’s face renders him response-able. Through the lenses of Levinas’ ethics and the Derridian critique of his anthropocentric limitations, it will be possible to address the ethical complexity of the relationship between the slaughterer and his cows. Finally, the third section examines how Maia’s novel suggests bovine agency and communication and explains why the slaughterer is the only character psychologically open to this possibility. This reading of the novel aims to elucidate the relationship between environmental degradation, Edgar’s distinctive perspective, and the portrayal and behavior of cows within the narrative.

KEYWORDS: animals, cows, zoopoetics, Ana Paula Maia, De gados e homens, Brazil

Resumen:

La novela De ganados y hombres (2013) transcurre en un matadero de provincias situado en un valle contaminado. Su autora, Ana Paula Maria, retrata los encuentros interespecie que tienen lugar en este contexto y sugiere posibles, aunque inquietantes, formas de reconocer la agencia no humana. Este artículo examina cómo la novela De Gados e Homens (2014) de Maia desarrolla una zoopoética del matadero a través de los ojos de Edgar Wilson, el matarife protagonista. La primera sección analiza el valle contaminado y el matadero que sirven como escenario de la novela y ofrecen las condiciones de posibilidad para el encuentro entre especies. La segunda sección estudia cómo, en ese entorno marginal y aislado, el encuentro ético del trabajador del matadero con el rostro de las vacas lo vuelve capaz de dar respuesta (response-able). A través de los lentes de la ética de Levinas y la crítica derridiana de sus limitaciones antropocéntricos, será posible abordar la complejidad ética de la relación entre el matarife y sus vacas. Finalmente, la tercera sección examina cómo la novela de Maia sugiere una agencia y comunicación bovinas y explica por qué el matarife es el único personaje psicológicamente abierto a ellas. Esta lectura de la novela tiene como objetivo elucidar la relación entre la degradación ambiental, la perspectiva única de Edgar y la representación y comportamiento de las vacas dentro de la narrativa.

Palabras clave: animales, vacas, zoopoética, Ana Paula Maia, De gados e homens, Brasil 

 

Keywords:

nonhuman animalsslaughterercowsAna Paula Maia
  • Year: 2023
  • Volume: 50 Issue: 101
  • DOI: 10.26824/lalr.375
  • Published on 26 Oct 2023
  • Versions: 26 Oct 202327 Oct 20236 Nov 2023
  • Peer Reviewed